Emigreren
Informatie en tips over emigratie op je Facebook stream:

Ga terug   Emigreren Forum > Emigreren buiten Europa > Emigreren naar Midden- en Zuid-Amerika

LET OP!
Je bent niet ingelogd of je hebt je nog niet geregistreerd op deze site. Vraag hier een gratis reisaccount aan. Emigrerenforum.nl staat boordevol informatie over emigratie wereldwijd, geplaatst door emigranten zelf. Na registratie verdwijnt dit kader.

Klik hier om je op deze site te registreren (gratis)

Onderwerpopties Weergavemodus
 24-10-12, 21:13   #1
Plantenfreak

emigreren naar Uruguay of Argentinie

Hallo allemaal,

Ik vertrek in december naar Argentinie en zal daar kijken waar ik het beste kan gaan werken en wonen, dat kan ook Uruguay worden. Daar is het wel duurder maar ook stabieler, economisch beter en betere regelingen. Heeft iemand adviezen over internationale verhuisbedrijven? Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer, ze vertellen me allemaal wat anders en de prijzen lopen heel erg uiteen en allemaal doen ze het op een andere manier en zeggen dat hun manier beter, veiliger is en minder kans op problemen geeft en zo. Ik vind het erg lastig allemaal. Hoe kies ik de juiste? Sommigen zeggen dat ik niks zelf kan regelen in het land van bestemming en alles door hen moet laten doen tot de voordeur van mijn nieuwe adres. Anderen geven een scherpe prijs, halen de spullen op en zetten het daar in de haven neer en de rest mag ik zelf regelen daar. Dat is dan wel duizenden euros goedkoper maar ik weet niet wat ik daar dan verwachten moet aan kosten en zo en moeilijkheden. Iemand met ervaring die me kan helpen? Als ik eerst werk zoek in Uruguay krijg ik een vaste verblijfsvergunning(volgens die lieve mevrouw van de ambassade) en kan ik mijn spullen zonder invoerrechten invoeren. In Argentinie kan dat niet en ben ik altijd minimaal 1500 euro kwijt of zelfs 2500 dollar belasting voor een hele container (ik ga voor 5 kuub en verkoop het meeste) Een container delen heb ik over gelezen maar ik heb geen bedrijven gevonden die dit aan kunnen bieden voor deze bestemmingen. Als iemand me kan helpen dan heel graag.
Plantenfreak is offline  
 25-10-12, 03:24   #2
Mochila
Emigrerenforum.nl Team
BraziliŽ Expert

Re: emigreren naar Uruguay of Argentinie

Vier jaar geleden ben ik geŽmigreerd naar BraziliŽ. Ik heb een klein deel van mijn inboedel laten verhuizen. Mijn ervaringen heb ik destijds beschreven op een ander forum:
http://brazilie.reisforum.nl/topic/1...ar-elders.html
Ik denk dat veel van mijn ervaringen en tips ook bruikbaar zijn als je naar een ander Latijns-Amerikaans land verhuist. Sterkte gewenst, en natuurlijk succes.
 25-10-12, 12:00   #3
Plantenfreak

Bedankt Mochila,

Ik verwacht dat Uruguay veel makkelijker zal gaan dan Argentinie, ook zullen de kosten daar veel lager zijn. Alles is in Uruguay veel beter georganiseerd. ArgentiniŽ is chaotisch net als BraziliŽ verwacht ik. Ik hoop dus maar dat het lukt om in Uruguay te gaan wonen. Ik denk dat ik voor de goedkoopste offerte ga dan en dan zelf met behulp van Argentijnse vrienden (als het ArgentiniŽ wordt) alles regel vanaf de haven tot mijn nieuwe huis of anders alles zelf regel in Uruguay. In Uruguay verwacht ik geen problemen en ik hoop dat ik gelijk krijg. In ArgentiniŽ kan je net als in BraziliŽ voor erg hoge onverwachte kosten komen te staan en lange vertragingen voor zover ik her en der heb kunnen lezen.

Hopelijk gaat alles goed.
Plantenfreak is offline  
 10-04-13, 21:21   #4
christina14

Ik ben heel erg benieuwd hoe het uiteindelijk is gegaan? Kun je ons nog eens updaten?
christina14 is offline  
 27-10-14, 17:36   #5
Plantenfreak

Dag Allemaal, ik ben in december 2012 begonnen bij vrienden in huis in ArgentiniŽ maar al snel werd duidelijk dat het beter was om naar Uruguay te gaan om te wonen. Ik kwam daar echter voor heel veel onaangename verrassingen te staan. Het ging eigenlijk al mis met het verhuisbedrijf in Nederland en ik weet nog steeds niet of mijn spullen goed zijn ingepakt en of alles in orde is (de jongen die de spullen kwam halen moest alles vlug doen want hij had haast, veel haast), ik heb na bijna 2 jaar nog steeds mijn spullen niet uit de haven van Montevideo en hoop maar dat alles goed is, ik hou wel contact met de firma die het in opslag heeft. Het huis wat ik bijna heb afgebouwd staat alweer te koop door problemen met de mensen hier in de wijk die een grote hekel hebben aan buitenlanders en me wegpesten (op een paar uitzonderingen na). Ik heb zoveel problemen gehad en ben zo druk geweest met alles dat ik niet meer hier op de site ben geweest, sorry daarvoor. Van alle beloftes van de ambassade van Uruguay in Nederland kwam ook al niks terecht en ze zijn niet eens op de hoogte van de laatste regels in eigen land. De burocratie kent hier geen grenzen en ik werd voor een permanent visum van het ene naar het andere loket gestuurd met adressen in de hand die vaak niet eens klopten en als je dan een belofte had dat je nu je visum kreeg dan zeiden ze bij het volgende loket weer van niet en dat er geen reden was om aan te nemen dat ze bij het vorige loket wisten hoe ze bij dit loket werkten. Uiteindelijk werd ik zo moe en boos van de hele gang van zaken en er ging zo ontzettend veel tijd mee verloren dat ik voorlopig heb opgegeven en ik heb in overleg met de Nederlandse ambassade besloten om illegaal voorlopig te verblijven hier, dat kan volgens hen geen kwaad, en me te richten op het afbouwen van mijn huis en verkopen. Mocht ik geen andere goede locatie vinden hier om te wonen dan vertrek ik naar Chili of terug naar Europa. Ik heb ook inmiddels al zoveel narigheid meegemaakt in Uruguay en het racisme van de mensen hier en het constant zoeken naar gelegenheid je op te lichten en te bestelen met lieve woorden, dat ik al niet zo enthousiast meer ben als eerst over Uruguay. Vrijwel iedereen die ik in me huis moest laten (glaszetters, electriciens, bouwvakkers of visite) wisten tot nu toe op slinkse wijze een aandenken uit mijn huis mee te nemen. Ik werk nu alleen in mijn huis om het af te maken en ben bang om nog iemand in mijn huis binnen te laten. Ik heb dan ook nog als advies contact opnemen met de ambassade van Nederland in het land waar je naartoe gaat, die hebben betere en eerlijkere informatie. Hopelijk verkoop ik snel mijn huis en kan ik naar een andere geschikte locatie vertrekken
Plantenfreak is offline  
 30-10-14, 23:29   #6
Mochila
Emigrerenforum.nl Team
BraziliŽ Expert

De rillingen liepen me over de rug bij het lezen van je relaas. Hier in BraziliŽ kun je ook dingen meemaken die je als Europeaan niet zou verwachten, maar daar leer je meestal wel mee te leven. Maar wat jij schrijft klinkt tamelijk rampzalig. Begrijp ik goed dat je naar Uruguay bent gegaan zonder dat je daar al kennissen of vrienden had? Dat zou ik zelf niemand aanraden (ook in Europa niet), omdat je dan steeds alleen voor nare situaties staat en omdat je voor kwaadwillende autochtonen een gemakkelijke prooi lijkt. Ik kan niet anders doen dan je sterkte en veel wijsheid toewensen.
 17-12-14, 21:38   #7
Plantenfreak

Ik heb veel vrienden in Argentinie en een aantal bezoekt me om de paar maanden en zij kennen Uruguay wel redelijk maar waarschijnlijk wisten ze deze dingen allemaal ook niet waar je als buitenlander mee te maken kan krijgen hier. Ze hebben me wel in contact gebracht met iemand hier die me beloofde me te helpen met van alles maar het enige wat die heeft gedaan is me een beetje Punta del Este laten zien en me een paar dagen in een blokhut laten logeren toen ik hier aankwam en daarna aan mij verhuurd een week en die met mij een middag op zoek ging naar een huis en hij heeft wat navraag gedaan waar ik een huis kon kopen en me naar een makelaar gebracht die een oplichter bleek te zijn die wel geld Wilde maar niet Wilde werken. Verder heb ik die man ook niet meer gezien en heb ik grotendeels alles zelf uit moeten zoeken. Naderhand kon hij me wel doodleuk vertellen dat het ook geen goede keus was geweest om hier te gaan wonen en dat ik heel veel dingen anders had moeten aanpakken. Dat maakte me boos want dat wist ik un ook wel en als hij dat dan allemaal zo goed wist waarom heeft hij me dan nergens advies over gegeven voordat ik hier ging wonen? Maar ja. Hopelijk verkoop ik mijn huis snel en kan ik elders opnieuw beginnen. Gelukkig sprak ik redelijk goed Spaans toen ik hier aankwam want ik wil niet weten wat er met me had kunnen gebeuren als dat niet het geval was geweest. Grote kans dat ik dan nu al zonder geld bij mijn moeder thuis had gewoond in Nederland of overspannen in een kliniek. Ik was erg enthousiast over Uruguay al had ik achteraf tijdens vakanties eigenlijk al gemerkt dat ze je hier vaak heel vreemd behandelen. In 10 jaar tijd sinds ik voor het laatst in Uruguay was is er ook ontzettend veel veranderd, veel natuur verdwenen en nergens kan je meer uit de kraan drinken, het land is inmiddels een van de grootste verbruikers van landbouwgif in de wereld waardoor mensen hier ziek worden op het platte land en de plannen zijn van de nieuwe regering om bijna alle natuur te verkopen aan buitenlandse multinationals voor giftige mijnbouw en monocultuur van GM mais en soja. En dan alle corruptie nog. Ik was ook afgegaan op statistieken die laten zien dat Uruguay op platas 21 staat in de wereld nog voor Oostenrijk zelfs maar ik snap niet waar ze dat vandaan halen want constant moet je hier dingen regelen met geld onder de tafel door schuiven en ik heb al honderden voorbeelden van ernstige corruptie van dichtbij gezien. Nee, statistieken en vakanties zijn ook geen garantie dat je de goede keus gaat maken. Toen ik een keer aangifte ging doen tegen een buurman kreeg ik van de politie te horen dat het meestal de buitenlanders zijn zoals ik die de wet overtreden en die voor problemen zorgen in het land en niet de Uruguayanen. Aan berovingen en oplichting ben ik meer dan 60 duizend dollar kwijt geraakt. Ik hoop dat ik mijn huis met winst kan verkopen zodat ik in ieder geval een deel terug kan verdienen. Ik ben flink gedesillusioneerd en was in de veronderstelling dat ik inmiddels het land van harte kon aanbevelen maar nee, ik kan het niemand aanbevelen de sprong te wagen. Ok, er zijn ook een paar positieve dingen hier. In veel gebieden wordt weinig ingebroken en de inwoners zijn over het algemeen niet aggressief. Het kan gebeuren dat ze je met de dood bedreigen of je huis dreigen in brand te steken zoals bouwvakkers die ik buiten de deur moest zetten maar zulke dreigementen worden zelden of nooit omgezet in daden. Er is goed geld te verdienen als je weet wat je doet en als je goed Spaans spreekt en in onroerend goed kan investeren en ervaring hebt in Zuid Amerika. Aankoop van een terrein en een huis bouwen en dan met veel winst verkopen is goed te doen hier maar je hebt dan wel geluk nodig de juiste mensen ook te kennen die het huis bouwen of je moet zelf alles kunnen. Engelse les geven is ook prima te doen hier of aanleg en onderhoud van tuinen. Daar is prima van rond te komen hier. Zware criminaliteit is zeldzaam buiten de grote steden en straatroof komt ook zelden voor. Oplichting is de meest voorkomende vorm van criminaliteit en de mensen zijn er heel goed in. Grond en huizenprijzen liggen laag en je kan hier nu nog voor weinig geld een groot stuk grond kopen en midden in de natuur gaan wonen, das ook positief maar voor de rest is bijna alles duurder dan Nederland en er is naar verhouding bijna niks te koop. Veel levensmiddelen moet je zelf maken en telen. Als laatste positieve punt kan ik nog noemen dat als je moe bent van de burocratie en het een tijdje opgeeft met de aanvraag van een verblijfsvergunning, dat niemand daar mee zit en je lastig gaat vallen. Alleen werken is problematisch zonder verblijfsvergunning. Al met al ben ik een ervaring rijker maar niet van plan te blijven, tenzij ik een mogelijkheid heb om een groot stuk natuur te kopen om te beschermen als ik mijn huis verkoop. Dat zou nog de enige reden kunnen zijn om me hier te houden als ik iets van de natuur hier kan redden voor het wordt verkocht aan een buitenlandse onderneming als Monsanto die het gaat slopen om er soja te verbouwen. Van wat ik overhoud ga ik sowieso een huisje kopen in Chili. Dan heb ik in ieder geval daar iets als ik later alsnog besluit definitief Uruguay te verlaten.
Plantenfreak is offline  

Tags
argentiniŽ, emigratie, inboedel, uruguay, verhuizing

Sitemap Emigreren naar Midden- en Zuid-Amerika

Onderwerpopties
Weergavemodus

Forum software: vBulletin, versie 3.8.10
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Emigrerenforum.nl is onderdeel van Stichting Internet Communities Foundation